Ile wiemy o modzie? Czy kiedykolwiek zgłębialiśmy historię danej marki? Chyba tylko nieliczni zapaleńcy. Tym samym zaczynamy cykl modowy od domy mody Gucci.
Gucci jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych i lubianych marek na świecie. Spędza tym samym sen z powiek konkurencji. Mimo osiągnięcia jednej z najwyższych pozycji w świecie, w tej rodzinie rozgrywa się niemal opera mydlana. Burzliwe życie osobiste, skrajne namiętności, postępki, luksusowe samochody, głośne problemy z urzędem skarbowym, więzienie, czy zlecenie zabójstwa.
Guccio Gucci urodzony w 1881 r. marzył wyłącznie o świecie luksusu. Pracował w londyńskim hotelu Savoy, a następnie jako steward Orient Expressu. Zwiedzał świat, a odwiedzając rodzinną Florencję, spotkał swą przyszłą żonę – Aidę. Guccio miał trzech synów: Aldo, Vasco oraz Rodolfo. Miał również córkę, lecz została wydziedziczona ze względu na płeć, jako niezdolna do zarządzania rodzinnymi interesami. Najbardziej przedsiębiorczym z nich okazał się Aldo, który to uprosił ojca, by w 1951r. kupił lokal przy najelegantszej ulicy Mediolanu, via Monte Napoleone. Po śmierci ojca, w 1953r.., Aldo otwarł pierwszy butik w Nowym Jorku.
Aldo miał trzech synów: Giorgio, Paolo oraz Roberto. Rodolfo natomiast miał jednego syna, Maurizio, który w 1972r. ożenił się z Patrizią Reggiani, najbardziej rozrzutną z kobiet Gucci. Jego wuj Aldo, mimo oporów swych braci, założył kolejną spółkę, Gucci Perfume International Ltd. Wspólnikami byli wyłącznie jego trzej synowie oraz on, z pominięciem braci. Kobiety w klanie Guccich nie były dopuszczane do zarządzania firmą. Zajmowały się spełnianiem swych zachcianek. Na przykład Patrizia, żona Maurizia, wydawała około 50 tysięcy dolarów dziennie, kupując ubrania w luksusowych butikach, obrazy, samochody, jachty czy prywatne samoloty. Rodzina nie zabroniła jej wydatków, widząc w niej uosobienie Gucci Girl, dziewczyny dumnej ze statusu, która jest zdeterminowana, by zrealizować swoje wszelkie zachcianki. Natomiast kłótnie trzech pokoleń często kończyły się rękoczynami.
W 1980r. Paolo Gucci zarejestrował w Ameryce swoją własną markę bez zgody pozostałych członków rodziny. Spółka walczyła z Paolo Guccim przed amerykańskimi sądami.
Posiedzenia Zarządu kończyły się regularnymi bójkami. Pojawiały się pozwy o naruszenie nietykalności cielesnej, poszczególni członkowie rodziny donosili na pozostałych, co zaowocowało aktami oskarżenia o oszustwa podatkowe, czy nadużycia władzy. Ostatecznie, 81-letni Aldo Gucci odbywał karę więzienia. Do władzy doszedł Maurizio Gucci. Tym razem, podobne zawiadomienia złożono właśnie na niego. Sytuacja pogarszała się, ostatecznie Maurizio z wiadomych względów musiał zamieszkać na stałe w Szwajcarii. Po jakimś czasie, jego żona Patrizia Reggiani zleciła jego zabójstwo, za co odbywa karę 26 lat pozbawienia wolności. Rozpoczęła się sprzedaż poszczególnych udziałów w spółkach.
Rodzina Guccich była niebywale utalentowana. Dla przykładu, w 1966r. Rodolfo stworzył apaszkę z kwiecistym nadrukiem „Flora”, stając się jedną z ikon marki. W 1986r. Paolo otworzył swą pierwszą kolekcję ubrań prêt-à-porter, która biła rekordy sprzedaży.
Z jakimi obecnie problemami boryka się marka? Niestety, w głównej mierze z podróbkami. Zarówno w tanich, chińskich wersjach, jak i z naśladowcami, którzy swoimi produktami wprowadzają konsumentów w błąd.
Tym samym, dom mody przeznacza coraz większe środki na walkę z podróbkami, niestety nie zawsze kończy się to sukcesem. W sierpniu tego roku, nowojorski sąd oddalił część roszczeń Gucci, Yves Saint Laurent i innych luksusowych marek przeciwko Alibaba Group Holding Ltd., prowadzącej portal, na którym to bardzo łatwo można kupić podróbki wielu marek.
Przed nowojorskim sądem toczył się też trzyletni proces z powództwa Gucci przeciwko Guess.
Gucci żądało 120 milionów dolarów odszkodowania za m.in. fałszowanie znaku firmowego polegające na użyciu przez Guess wzoru paska w kolorach: zielono-czerwono-zielonym, wzoru kwadratowych „G” oraz wzoru poczwórnego „G”. Gucci podniosło również zarzut dotyczący osłabienia pozycji oraz nieuczciwą konkurencję w oparciu o używanie przez Guess wszystkich wzorów Gucci. Sąd zasądził niecałe 5 milionów dolarów, a także zakazał stosowania owych znaków przez Guess Inc.
Co ciekawe, proces pomiędzy tymi samymi stronami toczący się przed sądem w Mediolanie w maju 2013 r. zakończył się inaczej. Otóż uwzględniono powództwo wzajemne dotyczące unieważnienia znaku towarowego Gucci podnosząc, iż zarówno wzór diamentowy, jak i motywy kwiatowe są powszechne w świecie mody.
Te zmierzające w odrębnym kierunku, a dotyczące tej samej materii sądowe rozstrzygnięcia są doskonałym przykładem roli, jaką odgrywają adwokaci w świecie mody. Pomimo, iż marki rodzimych producentów dóbr luksusowych nie są jeszcze tak rozpoznawalne jak Gucci, jak również ich udział w rynku nie jest tak znaczny, to jest to prężnie rozwijająca się dziedzina gospodarki, której warto się bacznie przyglądać. Tym bardziej, iż opisana zależność dotyczy również rynku dóbr klasy premium. Specyfika branży sprawia, iż gra toczy się nie tylko o wielkie pieniądze, ale również o władzę oraz miejsce w kulturze i historii.
Adwokat Magdalena Niewelt
No comments
Sorry, the comment form is closed at this time.