Założenia strategiczne:
Pozycja Adwokatury w społeczeństwie i strukturze publicznej za 20 lat.
- Adwokatura – profesjonalna, intelektualna elita społeczeństwa, posiadająca zbudowaną na przestrzeni wielu lat chlubnej historii znaczącą pozycję oraz autorytet, odgrywająca istotną rolę w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym kraju.
- Adwokatura rozpoznawalna i dostępna dla społeczeństwa, zapewniająca wykwalifikowaną pomoc prawną w każdej potrzebie, funkcjonująca w oparciu o najwyższe standardy etyczne, strzegąca tajemnicy adwokackiej.
- Adwokatura działająca w oparciu o optymalny model funkcjonowania zawodowego, tworząca mechanizmy sprzyjające bezpieczeństwu w wykonywaniu zawodu oraz platformy wymiany doświadczeń i wiedzy pomiędzy adwokatami.
- Adwokatura – lider środowisk prawniczych, otwarta na dialog, odpowiadająca na aktualne i spodziewane wyzwania, wspierająca gwarancje niezawisłości sędziowskiej, inicjująca wspólne przedsięwzięcia środowisk prawniczych w celu realizacji interesu publicznego.
- Adwokatura analizująca i kontrolująca proces przestrzegania prawa przez wszystkie organy i instytucje publiczne, reagująca na dostrzegane nieprawidłowości, inicjująca potrzebne zmiany legislacyjne, w szczególności dotyczące funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości i systemu ochrony prawnej oraz przestrzegania praw człowieka.
- Adwokatura poszerzająca i intensyfikująca współpracę międzynarodową.
- Adwokatura sprawnie, racjonalnie i efektywnie kształcąca aplikantów.
- Adwokatura funkcjonująca w oparciu o strukturę samorządową umożliwiającą sprawne i efektywne zarządzanie.
Dążenie do osiągnięcia założeń strategicznych poprzez realizację celów strategicznych.
Cel strategiczny nr 1 – Wzmocnienie pozycji Adwokatury.
Metody operacyjne:
- Proaktywna budowa pozycji Adwokatury.
- Inicjatywy zmierzające do poprawy pozycji rynkowej adwokatów i poszerzenia uprawnień adwokatów.
- Konsekwentna budowa przez Adwokaturę instrumentów oddziaływania w sferze publicznej, niezbędnych dla skutecznej realizacji postulatów Adwokatury.
- Współdziałanie z innymi zawodami prawniczymi oraz z samorządami zawodowymi.
- Współdziałanie w procesie legislacyjnym, wzmacniające wpływ Adwokatury na proces stanowienia prawa.
- Prezentowanie stanowiska w sprawach dotyczących rynku usług prawnych i wymiaru sprawiedliwości oraz praw człowieka.
- Publiczna analiza aktów normatywnych.
- Stała praca nad koncepcjami zmian normatywnych w obszarach związanych z działalnością Adwokatury.
- Tworzenie mechanizmów inspirujących środowisko adwokackie do przedstawiania koncepcji i propozycji zmian. Monitoring legislacji również na poziomie Izb.
- Stworzenie mechanizmów świadczenia przez Adwokaturę pomocy eksperckiej ośrodkom władzy publicznej.
- Konsekwentny rozwój sądownictwa polubownego i mediacji w ramach Adwokatury.
- Prezentowanie postulatów Adwokatury, w szczególności w zakresie:
- Ujednolicenia kryteriów naboru na aplikacje prawnicze oraz egzaminów końcowych, z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych aplikacji,
- Uznania zawodu sędziego za „koronę” zawodów prawniczych,
- Udziału wszystkich zawodów prawniczych w wyłanianiu kandydatów na urząd sędziego, prokuratora,
- Ograniczenia immunitetów sędziowskich do czynności orzeczniczych,
- Uproszczenia procedur (ograniczenie obszerności kodeksów), ograniczenie postępowań wpadkowych,
- Przestrzegania zasady dobrej legislacji tak, aby akt normatywny nie był wielokrotnie zmieniany w krótkich odstępach czasu;
- Stworzenia skutecznych instrumentów gwarantujących jednolitość wykładni prawa stosowanej przez sądy.
- Współtworzenia systemu nieodpłatnej pomocy prawnej opartego na zasadach rynkowych.
- Stworzenia modelu „nieodpłatnej pomocy prawnej” jako formy dobrowolnego świadczenia usług przez adwokatów na podstawie umowy ze Skarbem Państwa. .
- Ukształtowania systemu powszechnych ubezpieczeń ochrony prawnej stanowiącego jeden z filarów systemu finansowania profesjonalnej pomocy prawnej.
Cel strategiczny nr 2 – Wizerunek Adwokatury. Promocja Adwokatury w ramach ogólnej strategii długoterminowej oraz strategii definiowanej przez cele zadaniowe.
Strategiczne metody długoterminowe
- Koordynacja strategii wizerunkowej z priorytetowymi zadaniami Adwokatury.
- Sukcesywne rozwijanie marki „adwokat” na szerokim rynku usług prawnych.
- Koordynacja strategii wizerunkowej z przekazem zewnętrznym dotyczącym marki zawodu adwokat.
- Koordynacja działalności wizerunkowej z podnoszeniem standardów wykonywania zawodu niezbędnych dla utrzymania prawdziwości przekazu zewnętrznego dotyczącej marki zawodu adwokat.
- Regularne prowadzenie badań środowiska adwokackiego i opinii publicznej w celu monitorowania marki adwokat na rynku usług prawnych.
- Opracowanie i wdrożenie systemu komunikacji medialnej o działalności publicznej adwokatów i Adwokatury.
- Poszerzenie rynku usług prawnych poprzez kształtowanie świadomości potrzeby korzystania z pomocy adwokata.
Strategiczny cel wizerunkowy – wykreowanie wizerunku adwokata, jako prawnika pierwszego wyboru.
Metody operacyjne zewnętrzne:
- Promowanie zawodu adwokata jako marki na rynku usług prawnych, kojarzonej
z niezależnością, bezpieczeństwem, zaufaniem, indywidualnym podejściem do klienta oraz wysoką jakością świadczonych usług. - Poszerzenie i promocja rynku usług prawnych w zakresie obsługi podmiotów gospodarczych świadczonej przez adwokatów.
- Poszerzenie i promocja rynku usług prawnych w zakresie doradztwa prawnego świadczonego przez adwokatów.
- Budowanie nawyku korzystania prewencyjnego z pomocy adwokata.
- Aktywne uczestnictwo w działaniach CSR związanych z bezpieczeństwem i edukacją prawną.
- Opracowanie i wdrożenie spójnego systemu komunikacji zewnętrznej działań podejmowanych przez Naczelna Radę Adwokacką.
Metody operacyjne wewnętrzne:
- Zorientowanie działań wizerunkowych realizowanych przez Naczelną Radę Adwokacką wokół potrzeb Adwokatury.
- Opracowanie i wdrożenie spójnego systemu komunikacji wewnętrznej dotyczącego działań podejmowanych przez Naczelną Radę Adwokacką.
- Uzupełnienie szkoleń adwokatów i aplikantów adwokackich o elementy związane z:
- budowaniem wizerunku marki adwokata,
- podwyższaniem jakości świadczonej pomocy prawnej.
Cel strategiczny nr 3 – Właściwy podział rynku usług prawnych
Metody operacyjne:
- Rynek usług prawnych – naturalny podział: prawnicy wykonujący wolny zawód vs. prawnicy pozostający w stosunku pracy.
- Współpraca z przedstawicielami innych zawodów prawniczych (kluczowe obszary: legislacja, współpraca międzynarodowa, działalność szkoleniowa, sfera dyscyplinarna).
- Profesjonalizacja rynku usług prawnych.
- Skoordynowane zwalczanie przejawów nieuczciwej konkurencji.
- Model zawodu dostosowany do zmieniającego się rynku.
- Określenie zasad świadczenia pomocy prawnej w warunkach nowych technologii.
- Starania o poszerzenie uprawnień adwokatów.
Cel strategiczny nr 4 – Adwokatura profesjonalnie zarządzana.
Metody operacyjne:
- Zarządzanie Adwokaturą.
- Tworzenie platform wymiany myśli i doświadczeń. Poprawa komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej.
- Prezydium NRA jako organ wykonawczy zadań określonych przez NRA.
- NRA jako gwarant realizacji założeń strategicznych oraz jednolitości działań w zakresie wykonywania zadań Adwokatury.
- Sprawna komunikacja zewnętrzna skoordynowana z działalnością PR.
- Sprawna komunikacja wewnętrzna; debaty z wykorzystaniem środków nowoczesnej komunikacji, w celu zwiększenia elastyczności operacyjnej.
- Stworzenie mechanizmów służących koordynacji i komplementarności strategicznie określonych działań NRA i ORA.
- Decentralizacja zarządzania. Skupienie bieżących decyzji zarządczych na poziomie izb adwokackich.
- Udoskonalenie struktury organizacyjnej i zarządzania finansami.
- Precyzyjne określenie kompetencji poszczególnych funkcji członków Prezydium NRA wraz z podziałem obowiązków i wskazanym zakresem odpowiedzialności.
- Powołanie komisji stosownie do potrzeb.
- Precyzyjne określenie kompetencji poszczególnych komisji NRA wraz z podziałem obowiązków i zadań.
- System finansowania komisji oparty o budżetowanie wcześniej zaakceptowanych projektów zgodnych z celami strategicznymi. Obowiązek komisji przedłożenia projektów wraz ze wskazaniem szczegółowych prognoz kosztowych. Ustalenie budżetu NRA i środków komisji w oparciu o przedłożone projekty.
- Doskonalenie systemu zarządzania finansami.
- Budżetowanie i planowanie wydatków.
- Wydatki oparte na zabudżetowaniu w myśl założeń strategicznych.
- Konsekwentna realizacja założeń polityki finansowej.
- Usprawnienie analityki finansowej.
- Decyzje finansowe ad hoc na zasadzie wyjątku.
- Priorytetowe sfery finansowe Adwokatury: (1) doskonalenie zawodowe; (2) działalność legislacyjna; (3) szkolenie aplikantów; (4) działalność wizerunkowa; (5) nadzór nad wykonywaniem zawodu; (6) zwalczanie nieuczciwej konkurencji; (7) pion dyscyplinarny; (8) działalność integracyjna.
- Stałe działanie w celu przekształcenia administrowania w proces zarządzania potencjałem społecznym Adwokatury.
Cel strategiczny nr 5 – Najwyższy poziom kształcenia
- Kształcenie zawodowe – bezwzględny priorytet działalności Optymalny i przyjazny model doskonalenia zawodowego.
- System przyjęć na aplikację gwarantujący dopływ najlepszych studentów,
- Propagowanie zasady równorzędności aplikacji oraz swobodnego przepływu między zawodami prawniczymi, równorzędne formy egzaminowania we wszystkich aplikacjach prawniczych.
- Stopniowe ograniczanie możliwości uzyskania tytułu zawodowego adwokata z pominięciem aplikacji (lobbing).
- Model sprawnego, racjonalnego i efektywnego systemu kształcenia aplikantów, oparty na wzorcu szkolenia:
- głównie szkolenie zawodowe,
- model aplikant-patron,
- nacisk na praktykę zawodową pod stałą opieką patrona,
- ograniczenie odbywania aplikacji bez kontaktu z patronem i bez uczestniczenia aplikanta w funkcjonowaniu kancelarii,
- małe grupy zajęciowe,
- nowoczesne metody szkolenia nakierunkowane na nabycie praktycznych umiejętności wykonywania zawodu takie jak case study, moot court, monk trial, szkolenia z retoryki, psychologii sądowej, warsztatów pisania pism procesowych, negocjacji, podstaw zarządzania niezbędnych do wykonywania zawodu w formie dopuszczonej przez ustawę.
Cel strategiczny nr 6 – Przyjazny model wykonywania zawodu
Metody operacyjne:
- Kształtowanie zasad etyki zawodowej dotyczących modelu samorządowej promocji i wizerunku adwokata stosownie do aktualnych realiów rynkowych,
- Otwarcie możliwości wykonywania zawodu w spółkach prawa handlowego posiadających osobowość prawną.
- Poszerzenie możliwości uczestniczenia przez adwokatów w zarządach spółek kapitałowych.
- Wzmocnienie normatywnych gwarancji bezwzględnego charakteru tajemnicy adwokackiej.
- Budowanie instytucjonalnego modelu nieodpłatnej pomocy prawnej, finansowanego na warunkach rynkowych.
- Ukształtowanie modelowych umów współpracy pomiędzy adwokatami (zwłaszcza w relacji adwokat niebędący wspólnikiem – spółka adwokacka).
Cel strategiczny nr 7 – Zachowanie najwyższej jakości samorządowego sądownictwa dyscyplinarnego
Metody operacyjne:
- Utrzymanie sądownictwa dyscyplinarnego w strukturze samorządu.
- Niezależny i autonomicznie budżetowany pion dyscyplinarny.
- Poprawa jakości postępowań dyscyplinarnych.
- Szybkość i rzetelność postępowań dyscyplinarnych.
- Określenie pozycji rzeczników i ich zastępców.
- Wprowadzenie immunitetu w zakresie czynności orzeczniczych.
- Uchwalenie regulaminów:
- Działania rzeczników dyscyplinarnych
- Wyboru zastępców rzeczników i określenie ich kompetencji.
- Racjonalizacja zasad funkcjonowania organów dyscyplinarnych oraz umacnianie mechanizmów kontroli i nadzoru nad przestrzeganiem zasad etyki i deontologii zawodowej.
- Zaproponowanie modelu normatywnego odpowiedzialności dyscyplinarnej w odpowiedzi na sygnały z orzecznictwa SN.
Cel strategiczny nr 8 – Adwokatura przyjazna, zintegrowana, otwarta na otoczenie
Metody operacyjne:
- Wzmocnienie roli Adwokatury w dziedzinie nauki, edukacji i promocji kultury prawnej społeczeństwa.
- Większe zaangażowanie w proces kształcenia na poziomie szkoły średniej.
- Współpraca z powszechnym systemem edukacyjnym.
- Działalność pro bono w zakresie adekwatnym do stopnia obciążenia adwokatów obowiązkami publicznymi, opłaconymi poniżej stawki rynkowej.
- Po urealnieniu zasad pomocy prawnej z urzędu, pozostawienie w zakresie działania samorządu adwokackiego decyzji odnośnie świadczenia pomocy prawnej pro bono.
- Wypracowanie systemu inspirującego adwokatów do współtworzenia doktryny poprzez publikację glos i artykułów o tematyce prawnej.
- Stworzenie platform wymiany wiedzy i doświadczenia pomiędzy adwokatami;
- Inspirowanie badań oraz publikacji dotyczących szeroko pojętego „warsztatu adwokata”, taktyki adwokackiej, wymowy prawniczej, piśmiennictwa prawniczego, logiki, socjologii, psychologii.
- Rozwijanie aktywności Adwokatury w dziedzinie sportu i rekreacji.
- Dalszy rozwój kulturotwórczej roli Adwokatury i promowanie postaw kulturotwórczych wśród aplikantów.
- Dbałość o integrację środowiska przez organizację przedsięwzięć artystycznych i sportowych.
- Współpraca ze stowarzyszeniami i towarzystwami naukowymi, kulturalnymi i sportowymi.
No comments
Sorry, the comment form is closed at this time.