Kilka dni temu w Szkole Podstawowej nr 120 w Warszawie odbyły się zajęcia poświęcone prawom człowieka i prawom dziecka, w których udział wzięli uczniowie klas II.
SP 120 to szkoła wyjątkowa. Po pierwsze dlatego, że jest to szkoła integracyjna, w której uczą się dzieci wymagające dodatkowego wsparcia edukacyjnego i pomocy oraz dzieci, które takiego wsparcia nie potrzebują. Po drugie wyjątkowość tej szkoły polega na rozbudzaniu u dzieci ciekawości świata, zainteresowania innymi oaz szacunku dla innych.
Mam przyjemność współpracować z nauczycielami tej szkoły; od ponad 3 lat „Odrobina Kultury” prowadzi zajęcia dla dzieci uczących się w klasach 1-3 i przyznam szczerze, ze jest to moja ulubiona szkoła. Widzę jak wiele wysiłku wkłada się w pracę z dziećmi i jak bardzo to procentuje w ich rozwoju i wynikach.
Ostatnimi zajęciami, jakie tam prowadziliśmy były zajęcia poświęcone prawom dziecka i prawom człowieka. Porozmawialiśmy o tym co to znaczy mieć prawo, dlaczego te prawa mamy i dlaczego też nie można nam ich odebrać. Zastanawialiśmy się też nad tym czy mamy je wszystkie od urodzenia czy też musi minąć jakiś czas, żebyśmy je „otrzymali”.
Forma zajęć i przekaz dostosowany był do percepcji siedmio- ośmiolatków. Dlatego też prezentacja składała się z dużych wyraźnych rysunków i nie zabrakło też ćwiczeń z balonikami, które pomogły w zrozumieniu trudnych kwestii.
Uniknęliśmy też powiązania praw dziecka z obowiązkami, jakie dzieci mają (a to się niestety często w szkołach zdarza).
Myślę, że niebawem będziemy tworzyli pakiet materiałów edukacyjnych dla najmłodszych, o czym będziemy informować na naszym profilu oraz w Pokoju Adwokackim– dzięki uprzejmości Redakcji.
Martyna Majewska
No comments
Sorry, the comment form is closed at this time.