Opis
Szkolenie skierowane jest wyłącznie do osób, które są wolontariuszami w organizacjach pozarządowych zajmujących się reprezentowaniem osób doświadczających przemocy w rodzinie oraz ochroną praw zwierząt.
Fakt wolontariatu proszę potwierdzić wysyłając skan odpowiedniego dokumentu na adres mailowy joanna.parafianowicz@adwoaktura.pl
Podczas 3 godzin szkolenia online przybliżę jego uczestnikom szereg zagadnień dotyczących czynności przesłuchania świadka. Poruszymy 3 grupy tematów obejmujące to, co należy zrobić:
PRZED ROZPRAWĄ
- Jak ocenić potencjał dowodowy świadka i skąd czerpać o nim wiedzę?
- W jaki sposób ustalić optymalną liczbę świadków, których należy przesłuchać w danej sprawie.
- Jak przygotować do rozprawy siebie i klienta oraz czy należy tym przygotowaniem objąć świadka?
NA ROZPRAWIE
- Elementy przesłuchania, na które pełnomocnik ma wpływ.
- Istotne fragmenty protokołu pisemnego i adnotacji.
- Metody przesłuchiwania świadka i stron.
- Formułowanie pytań do świadka lub strony (o co pytać i jak to robić?).
- Jak reagować na przesłuchanie prowadzone przez stronę przeciwną?
- Jak strona może odnieść się do zeznań złożonych przez świadka?
- Czy istnieją narzędzia polemiki z wiarygodnością świadka lub strony.
PO ROZPRAWIE
- Sens i tryb prostowanie protokołu rozprawy w dobie rejestracji jej przebiegu.
- Ponowne przesłuchanie.
Podczas zajęć przeprowadzimy ciekawe ćwiczenia praktyczne, bazujące na sprawdzonych już po wielokroć modelach interaktywnej nauki w oparciu o powszechnie dostępne materiały.
Jeśli czas na to pozwoli i zgłosi się ochotnik zrobimy symulację przesłuchania świadka. Jeśli jedynie czas będzie chętny, zrobimy ćwiczenie online, którego wyniki będą mogły wpłynąć na przyszłą skuteczność prowadzonych z udziałem uczestników szkolenia czynności.
Z pewnością w wyniku zajęć odpowiedzi na poniższe pytania nie będą już nastręczały watpliwości:
- Kogo warto powołać na świadka, a kogo nie?
- Ilu świadków należy zawnioskować?
- Czy przesłuchiwanie bliskich klienta ma sens (czy są oni tak samo wiarygodni jak inni świadkowie)?
- Czy to prawda, że nie należy zadawać pytań, na które nie znam odpowiedzi?
- Czy muszę uczyć świadka zeznań?
- Czy przed rozprawą warto przygotować zestaw pytań?
- Co zrobić, gdy „mój” świadek przechodzi na drugą stronę?
- Jaki i czy w ogóle jest jakiś sens odbierania przyrzeczenia od świadka?
Jakie mam kompetencje?
- Pełnię funkcję wykładowcy szkolenia aplikantów adwokackich Izby Adwokackiej w Warszawie.
- Jestem wykładowcą ad hoc Izby Adwokackiej w Katowicach.
- Jestem adwokatem Izby adwokackiej w warszawie od 2011 r.
- Wykonuję zawód mediatora, od 2020 r. jestem wpisana na listę Mediatorów Naczelnej Rady Adwokackiej oraz listę Sądu Okręgowego w Warszawie.
- W 2018 r. a podstawie wglądu w akta 100 prawomocnie zakończonych, prowadzonych przeze mnie w tym sądzie spraw karnych i cywilnych kolegium sędziów Sądu Okręgowego w Warszawie oceniło pozytywnie moją praktykę adwokacką.
- Od 2010 r. prowadzę Fundację Mam Prawo, w ramach której udzielam pro bono sądowej pomocy prawnej.
- Jestem współautorką 2 tomów komentarzy do Kodeksu Postępowania Cywilnego Wydawnictwa Wolters Kluwer.
- Jestem autorką książki “Jeżeli chodzi o prawo, to mogę doczytać”, która została wydana w 2019 r. w kilku dodrukach, a jej nakłady wyprzedały się w całości.
- Jestem stałą felietonistką Rzeczpozpolitej, od 2017 r. w dodatku” Rzecz o prawie” mam autorską kolumnę pn. Pokój Adwokacki
- Piszę ebooki nt. prawa, od maja 2020 r. prowadzę webinary.
- Co roku wystawiam na WOŚP szkolenia, pakiety mentoringowe, spotkania ze mną itp. i z tego tytułu zebrano już ponad 50k. (w 2021 r.: 15 980).
- W 2005 r. ukończyłam WPIA UW.
- W 2004 r. ukończyłam prawo na Università degli Studi di Catania.
Szkolenie realizowane jest w ramach działalności Fundacji Mam Prawo.